Bruno Moreschi

Projetos / Projects    Bio / CV     Texts    

After - Depois - Según


Exercise 1, 2016. Com a artista Cristina Garrido e a curadora Marta Ramos-Yzquierdo.  / With the artist Cristina Garrido and the curator Marta Ramos-Yzquierdo.


After - Depois - Según (exercício 1) ocorreu durante os dias da feira de arte ARCOmadrid 2016 no espaço independente Salón, Madri.

Quando começa uma obra de arte?
Quando termina?
Quando se formaliza?
Quando se materializa?
Quando circula?
Quando se distribui?
Quando se redistribui?

Para discutir e problematizar as diferenças entre o trabalho do artista e do curador na criação de uma obra de arte a partir de estratégias de apropriações diversas, Moreschi, Garrido e Ramos-Yzquierdo decidiram trabalhar de forma conjunta. Em abril de 2015, começaram a trocar objetos diversos, arquivos digitais e trechos de textos com passagens de Jean-Yves Jouannais, Jorge Luis Borges, Boris Groys, Orson Welles, Joan Fontcuberta, Alain Badiou, Jan Mukarovsky, Andrea Fraser, Hito Steyerl, Robert Smithson, Luis Camnitzer, Nestor García Canclini, Jens Hoffmann, entre outros.

Esses materiais poderiam ou não serem manipulados por Moreschi, Garrido e Ramos-Yzquierdo e a ação envolveu a circulação desses objetos no ambiente virtual e nas cidades de Madri, São Paulo, Buenos Aires e Helsinque, locais onde os artistas e a curadora estiveram durante esse período de um ano de intercâmbio.

Na experiência realizada no espaço Salón, todo o material trocado e uma máquina de fotocópias foram colocados a disposição dos visitantes que puderam realizar cópias e intervenções diversas.

A documentação fotográfica da experiência foi criada a partir de mais uma camada de apropriação, essa virtual, com a reunião das fotografias publicadas na Internet pelos visitantes sob a hashtag #afterdepoissegun.
After / After / Según (Exercise 1) occurred during the days of 2016 ARCOmadrid art fair in the Salón space, Madrid, Spain.

When does an artwork begin?
When does it end?
When is it formalized?
When does it materializes itself?
When does it circulate? Ou When is it circulating?
When is it distributed?
When is it redistributed?

To discuss and problematize the differences between the work of artists and curators in creating a work of art from various appropriation strategies, Moreschi, Garrido and Ramos-Yzquierdo decided to work together. In April 2015, they began exchanging various objects, digital files and excerpts from texts by Jean-Yves Jouannais, Jorge Luis Borges, Boris Groys, Orson Welles, Joan Fontcuberta, Alain Badiou, Jan Mukarovsky, Andrea Fraser, Hito Steyerl, Robert Smithson, Luis Camnitzer, Nestor García Canclini, Jens Hoffmann, among others.

These materials could be manipulated or not by Moreschi, Garrido and Ramos-Yzquierdo and the action involved the circulation of such objects in the Internet and the cities of Madrid, Sao Paulo, Buenos Aires and Helsinki, where the artists and the curator were during that one year exchange.

In the experiment performed in space Salón, all exchanged material and a photocopy machine were placed at the disposal of visitors who were able to make several copies and interventions.

Photographic documentations of the experience were created from another layer of appropriation (this time, virtual), with the photos published on the Internet by visitors using the #afterdepoissegun hashtag.








brunomoreschi@gmail.com
Alguns dos textos do site foram escritas em conjunto com a curadora Caroline Carrion. / Some of the texts on the site were written in conjunction with curator Caroline Carrion.