Direção/Directors: Bruno Moreschi and Gabriel Pereira
Montagem/Editing: Luara Oliveira
Produção/Production: Fernanda Pessoa / Pessoa Produções
Fotografia/Cinematography: Rodrigo Levy
Projeto gráfico/Graphic design: Guilherme Falcão
Animação/Animation: Ricardo Monteiro
Som/Sound: David Menezes
Trilha/Soundtrack: Wolfgang von Kempelen
Correção de cor/Color correction: Isabela Moura


On an October evening, the digital media researcher Gabriel Pereira sent me an e-mail. The message marked the beginning of a research that involved creating a platform that centralized 7 comercial Artificial Intelligences to read the collection of a contemporary art museum.

In the results, Pereira and I looked for glitches, errors and unexpected readings by the AIs – but we also encountered algorithms that nivelate the artistic subjectivity to the capitalist logic. Underpinning it all was the crucial but invisible labour of Amazon Mechanical Turkers.


Em uma noite de outubro, o pesquisador de mídia digital Gabriel Pereira me enviou um e-mail. A mensagem marcou o início de uma pesquisa que envolveu a criação de uma plataforma que centraliza 7 Inteligências Artificiais comerciais para ler a coleção de um museu de arte contemporânea.

Nos resultados, Pereira e eu procuramos por falhas, erros e leituras inesperadas feitas peas IAs - mas também encontramos algoritmos que nivelam a subjetividade artística à lógica capitalista. Subjacente a tudo isso estava o trabalho crucial mas invisível dos Amazon Mechanical Turkers.





Research awarded and funded by Deviant Practice 2018-19.


More about the research / Mais sobre a pesquisa:
Ways of Seeing with Computer Vision: Artificial Intelligence and Institutional Critique.
Devian Practice 2018-19, Van Abbemuseum, NL. Preprint DOI.
or
recodingart.com











Movie stills.



Some of the texts on the site were written in conjunction with curator Caroline Carrion / Alguns dos textos do site foram escritas em conjunto com a curadora Caroline Carrion.