ARTICLES, PUBLICATIONS, CONFERENCES, WORKSHOP ETC. BY BRUNO
ARTIGOS, PUBLICAÇÕES, CONFERÊNCIAS, WORKSHOP ETC. DO BRUNO

EN:
Ways of Seeing with Computer Vision: Artificial Intelligence and Institutional Critique.
Devian Practice 2018-19, Van Abbemuseum, NL. Preprint DOI. 

EN / PT:
Artist Talk: Another 33rd São Paulo Biennial - Actions an experiences. / Conversa de artista: Outra 33ª Bienal de São Paulo - Ações e experiências.
Symposium Practices of attention. Bienal de São Paulo and Sesc Vila Mariana, São Paulo, BR, 2018.

EN:
Actions to enlarge / expand / grow the understanding of the 33rd Biennial of São Paulo.
São Paulo Bienal Foundation, BR, 2018. (catalogue and artist’s book)
PT:
Ações para ampliar / expandir / fazer crescer a compreensão da 33ª Bienal de São Paulo.
Fundação Bienal, BR, 2018. (catálogo e livro de artista)
 
Presentation of artistic projects and workshop “Entreolhares - Potentially Liberating Glimpses in the System of the 33rd Biennial of São Paulo” / Apresentação de projetos e workshop “Entreolhares – Vislumbres Potencialmente Libertadores no Sistema da 33ª Bienal de São Paulo”
with Gabriel Pereira (Aarhus University), Dalida Maria Benfield e Christopher Bratton (CAD+SR). Itaú Cultural, São Paulo, BR, e MIT Media Lab, Cambridge, US, 2018.

PT:
Arte e Inteligência Artificial – "Engenharia reversa" e crítica institucional 2.0. Instituto de Estudos Avançados da USP, 2018. (conferência)

Serrote #31.
Instituto Moreira Salles, 2018. (cultural magazine - illustration) 

EN / PT:
The History of _rt / A História da _rte.
Menard Editions, 2017. (pamphlet / panfleto and website)

PT:
A História da _rte: deconstruções da narrativa oficial da Arte. Dossiê: A cultura como direito humano: percursos e narrativas. Revista do Centro de Pesquisa e Formação do Sesc São Paulo n.08. (artigo)

Data Justice. Arts-based data activism dissecting the official Art History. With / com Gabriel Pereira (Aarhus University), Cardiff University, Cardiff, UK, 2018. (conference / conferência)

EN / PT / ES:
Art Book - 50 contemporary artists / 50 artistas contemporâneo.
Menard Editions, 2014. (editor)

Expanded institutional critique and art stories.
Policies in art: research, activism and contemporary poetics / Crítica institucional expandida e histórias da arte. Curso Políticas na arte: investigação, ativismo e poéticas contemporâneas.

Videobrasil, São Paulo, BR, 2017. (course / curso)

Institutional criticism, decolonial artistic actions and ruptures in the official Art History. / A História da Arte como campo de experimentações artísticas.
III National Symposium of Art and Media, Alcântara, BR, 2017 (opening conference / conferência de abertura)

The History of _rt: The Excluding Scene of Art History studied in Brazil / A História da _rte: O Cenário excludente da História da Arte ensinada no Brasil.
Parque Lage, Rio de Janeiro, BR, 2017. (presentation / apresentação)

The History of _rt project: Deconstruction of the Art History official narrative at the entrances of museums / El proyecto Historia de _rt: deconstrucción de la narrativa oficial de Historia del Arte en las entradas de los museos.
Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, CO, 2017. (presentation / apresentação)

Emancipated visits at the Hermitage (St. Petersburg) / Visitas emancipadas no Hermitage (St. Petersburg).
XXIX Symposium of the Brazilian National Association of History, Brasília, BR, 2017. (presentation / apresentação)

Defragmentation experiments in the historical painting Independência ou Morte, by Pedro Américo / Experiências de desfragmentação na pintura histórica Independência ou Morte, de Pedro Américo.
International Congress of Argentine Center of Investigators of Art (CAIA), Buenos Aires, AR, 2017. (presentation / apresentação)

Art Book or It can make fun of your illusions, but reproduces its logic / Art Book ou Ele pode zombar de suas ilusões, mas reproduz sua lógica.
With / com Agnaldo Farias. Goethe Institut, São Paulo, BR, 2015. (presentation / apresentação)

Conversations with objects: History of art and material culture / Conversas com objetos: História da Arte e Cultura material. With / com Gabi Ngcobo, Suely Rolnik and Claudia Mattos. Goethe Institut, São Paulo, BR, 2015. (presentation / apresentação)

This is Art Now & Art Book.
Frestas Trienal de Arte, SESC Sorocaba, BR, 2014 (experimental seminar / performance).

MAC meets artists / MAC encontra os artistas. With / com Tadeu Chiarelli. Museum of Contemporary Art of São Paulo, BR, 2014. (presentation / apresentação)

Art Book: Anecdotes of artists and Clichés in Contemporary Art / Art Book: Anedotas de artistas e clichês na arte contemporânea. Coimbra University, PT, 2013. (presentation / apresentação)

PT:
Dentes descabelados: Enigmas e entrechoques nas obras de Tunga.
Revista piauí, 2010. (text for cultural magazine)

PT:
O Disforme: Com vidro, areia, sal, sabão, burros e urubus, Nuno Ramos tornou-se um dos mais respeitados artistas plásticos brasileiros.
Revista piauí, 2010. (text for cultural magazine)













TEXTS ABOUT THE ARTIST
TEXTOS SOBRE O ARTISTA


DE:
Fabio Cypriano über die 33. Biennale in São Paulo.
Texte zur Kunst magazine, dec. 2018.

EN:
Conversation in Catalogue 33rd Biennial of São Paulo.
São Paulo Bienal Foundation, BR, 2018.
PT:
Entrevista para livro de registro da 33ª Bienal de São Paulo.
Fundação Bienal, BR.

PT:
Giselle Beiguelman. Impulso Historiográfico.
Revista Select, set. 2018, BR. (experiência de reconstrução do artigo de Hal Foster / experience of reconstruction Hal Foster's article - only Portuguese)

PT:
Ronaldo Entler. A fotografia na 33ª Bienal de São Paulo. Site da revista ZUM, BR. (crítica)

EN:
Caroline Carrion. Bruno Moreschi: vision and translation.
Ordenamentos, Espaço Marcantonio Vilaça, Brasília, BR, 2017. (exh. cat.)
PT:
Caroline Carrion. Bruno Moreschi: visão e tradução. Ordenamentos, Espaço Marcantonio Vilaça, Brasília, BR, 2017. (texto de catálogo)

PT:
Lucila Vilela. Bruno Moreschi, autor de Pierre Menard, 2017. (artigo acadêmico)

EN:
Alexandra Marila. Ways of visiting Ateneum.
Helsinki Art Guide, FI, 2016. (art critic)

EN / PT:
Jaime Lauriano, Frestas - Trienal de Artes.
SESC Sorocaba, São Paulo, BR, 2015. (exh. cat.)

EN:
Marta Ramos-Yzquierdo. Construction in progress.
São Paulo, BR, 2015. (exh. cat.)
PT:
Marta Ramos-Yzquierdo. Em Obras.
São Paulo, BR, 2015. (texto de exposição)

EN:
Priscila Arantes. Art Book, reading room.
Paço das Artes, São Paulo, BR, 2014. (exh. cat.)
PT:
Priscila Arantes. Art Book, sala de leitura.
Paço das Artes, São Paulo, BR, 2014. (texto de exposição)


Art Book, Menard Editions (reviews):

EN:
Paulo Miyada. It is the thief who makes the opportunity.
PT:
Paulo Miyada. É o ladrão quem faz a oportunidade.

EN:
Paulo Kühl. Depersonalized authorship.
PT:
Paulo Kühl. Autoria despersonalizada.

EN: 
Joseph Imorde. Encyclopaedic thinking
PT:
Joseph Imorde. Pensamento enciclopédico.

EN:
Paula Borghi. The image of the other.
PT:
Paula Borghi. A imagem do outro.

EN:
Tainá Azaredo. Shortcoming as historic dimension.
PT:
Tainá Azaredo. O erro como dimensão histórica

EN:
Ananda Carvalho. The question that remains: an account of a debate.
PT:
Ananda Carvalho. A questão que permanece: considerações sobre um debate. 

PT:
Camila Belchior. Work in progress.
EN:
Camila Belchior. Trabalho em curso.

EN:
Victor da Rosa. Discernment and shortcomings.
PT:
Victor da Rosa. Acertos e lacunas.



brunomoreschi@gmail.com
Some of the texts on the site were written in conjunction with curator Caroline Carrion / Alguns dos textos do site foram escritas em conjunto com a curadora Caroline Carrion.