Bruno Moreschi

Projetos / Projects    Bio / CV     Texts    

<<
BIO / CV
brunomoreschi@gmail.com



Bruno Moreschi 
(Maringá/São Paulo, Brasil, 1982)

Pesquisador e artista visual com projetos relacionados ao sistema das artes visuais, em especial aos espaços de legitimação de arte - com interesse na decodificação do campo em questão, revelando seus procedimentos e seus jogos de poderes.

Doutorando em Artes Visuais pela Unicamp (Brasil), pesquisador da Capes, com passagem na University of Arts of Helsinki, Moreschi tem experiência em História da Arte com aulas e projetos já financiados e reconhecidos por prêmios e bolsas como Rumos Itaú Cultural, Fapesp, CNPq e Deviant Practice 2018-2019 Van Abbemuseum.

MAC USP, Museu Nacional da Colômbia, CCSP e CA2M (Madri) são algumas das instituições que possuem trabalhos de Moreschi, na maioria das vezes de uma maneira que problematizem suas próprias coleções e estruturas internas de funcionamento. 

CV 

Formação
2014 - atual
Doutorado em Artes Visuais. Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), BR, com passagem na University of Arts of Helsinki, FI.
2011 - 2014
Mestrado em Artes Visuais. Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), BR, com passagem na Universidade de Coimbra, PT.
2002 - 2006
Graduação em Comunicação. Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, BR.

Prêmios e bolsas
2018 Deviant Practice Van Abbemuseum, NL.

2016 Rumos Itaú Cutural, BR.
Bolsa de Mobilidade entre Instituições Associadas à AUIP, Bogotá, CO.
2015 Edital de exposição Espaço Marcântonio Vilaça Cultural, BR.
CIMO Fellowship. University of Arts of Helsinki.
2014 - 2017 Bolsa de doutorado CNPQ, BR.
Bolsa de doutorado da Coordenação Capes, BR.
2013 Funarte de Arte Contemporânea, BR.
Bolsa Funarte de Estímulo à Produção em Artes Visuais, BR.
2012 - 2014 Bolsa de Mestrado da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (Fapesp).

Exposições individuais
2017
Ordenamentos. Curadoria de Caroline Carrion. Espaço Cultural Marcantonio Vilaça, Brasília, BR.
2016
Artist of the month. Kuva Art Academy, Helsinque, FI.
2014
Sem Título: técnica mista, dimensões variáveis. Curadoria de Paulo Miyada. Funarte, São Paulo, BR.
Sala de Leitura. Curadoria de Priscila Arantes. Paço das Artes, São Paulo, BR.
Art Book. Galeria de Arte da Unicamp, Campinas.
Em Obras. Blau Projects, São Paulo.
2012
Choro. Biblioteca Joanina, Coimbra, Portugal.

Exposições coletivas
2018
The Way You Read A Book Is Different To How I Tell You A Story. Jahn und Jahn Gallery, Munique, Alemanha.
2017
Narrativas do Invisível / Prêmio Rumos. Itaú Cultural, São Paulo, BR.
A originalidade da cópia. Museu Victor Mirelles, Florianópolis, BR.
The Story of how Czar Nicolas II and Magician Papus secretly conducted a Spiritist Seance aimed to prevent the Revolution, and Failed. Hiekka Art Museum, Tampere, Helsinque, FI.
2016
3a. Bienal de Montevideo.
After/Segun/Depois. Projeto com Marta Ramos-Yzquierdo e Cristina Garrido. Salón, Madri, ES.
Campos de preposições - Independência ou morte: o povo. Sesc Ipiranga, São Paulo. Curadoria do Grupo inteiro.
Festival Arte Atual - Coisas sem nome. Instituto Tomie Ohtake, São Paulo.
Brasil: Ficciones. Espacio Tangente. Burgos, Espanha.
Trabalhe – faça + / sistemas muito (anti)produtivos. Galeria Pilar, São Paulo.
Sempre Algo Entre nós. Curadoria de Galciane Neves. Sesc Belenzinho, São Paulo.
2015
¿Quién enseña qué, a quién? Curadoria de Indisciplinados. Centro de Arte Dos de Mayo (CA2M), Madri.
Projecto Multiplo #9. Taller René Portocarrero, Havana, Cuba.
Objeto direto - Mostra do acervo. MAC Paraná, Curitiba, Brazil.
2014
Frestas Trienal de Arte. Sesc Sorocaba. Curadoria de Josué Mattos.
Partir do Erro. Galeria Pilar, São Paulo. Curadoria de Marta Ramos Yzquierdo.
65º Salão Paranaense. Museu de Arte Contemporânea do Paraná, Curitiba.
Improvável. Palácio das Artes, Belo Horizonte. Curadoria de Paula Borghi.
Programa de Exposição 2014. Museu de Arte de Ribeirão Preto (Marp).
2012
Mobile Radio. 30ª Bienal de São Paulo.
The Billboard Art Project. Albany, EUA.

Residências
CIMO – Centre for International Mobility, Research Fellowship, Helsinque. (5 meses)
AUIP Program Residence. Universdade de Coimbra, PT. (2 meses)

Coleções
Museus de Arte Contemporânea de São Paulo, BR.
CA2M Centro de Arte Dos de Mayo, ES.
Museu Nacional da Colômbia, CO.
Centro Cultural São Paulo, BR.
Museu de Arte Contemporânea do Paraná, BR.
Instituto Figueiredo Ferraz, BR.

Experiência docente
História da Arte II. Fundação Armando Alvares Penteado (Faap), São Paulo, BR, 2017. (pós-graduação)
História da Arte III. Instituto de Artes, Unicamp, BR, 2016 (graduação). 
História da Arte IV. Instituto de Artes, Unicamp, BR, 2015 (graduação).
História da Arte V. Instituto de Artes, Unicamp, BR, 2015 (graduação).
Grupo de Estudos para Jovens Artistas. Oficina Cultural Oswald de Andrade, São Paulo, BR, 2013-2014.

Artigos e outras publicações do artista
O museu como ideia: o não olhar nos museus Hermitage, St. Petersburgo; e Ateneum, Helsinque. Anais do XXIII Simpósio da Associação Nacional de História (ANPUH-Brasil), 2017

Mapa (de homens) da História (branca) da Arte (eurocêntrica). (Re) Ver a arte: novas leituras e perspectivas, Anais do  VI Encontro de Pesquisa em História da UFMG, BR, 2017.

A História da _rte. Menard Editions, 2017. (editor do projeto, panfleto e website)

Enciclopédia Polifônica: A construção dos textos e das vozes em Art Book. Scriptorium, revista da pós-graduação em Escrita Criativa da PUCRS, BR, 2017.

Contrate um Professional: Considerações artísticas e experiências sobre a fotografia de obra de arte. Mundo, Imagem, Mundo - Festival Internacional de Fotografia, FIF, 2016. (capítulo de livro)

Art Book - 50 artistas contemporâneos. Menard Editions, 2014. (editor do livro)

Art Book: a contrução de uma enciclopédia. Cultura Visual e História, Alameda, 2014. (capítulo de livro)

Dentes descabelados: Enigmas e entrechoques nas obras de Tunga. Revista piauí, 2010. (crítica de arte e perfil para revista cultural)

O Disforme: Com vidro, areia, sal, sabão, burros e urubus, Nuno Ramos tornou-se um dos mais respeitados artistas plásticos brasileiros. Revista piauí, 2010. (crítica de arte e perfil para revista cultural)

Textos sobre o artista
Caroline Carrion. Bruno Moreschi: visão e traduação. Ordenamentos, Espaço Cultural Marcantonio Vilaça, Brasília, BR, 2017. (texto de catálogo)

Lucila Vilela. Bruno Moreschi, autor de Pierre Menard, 2017. (artigo acadêmico)

Alexandra Marila. Ways of visiting Ateneum. Helsinki Art Guide, FI, 2016. (crítica de arte)

Jaime Lauriano. Frestas - Trienal de Artes. SESC Sorocaba, São Paulo, BR, 2015. (texto de catálogo)

Marta Ramos-Yzquierdo. Em Obras, São Paulo, BR, 2015. (texto de exposição)

Priscila Arantes. Art Book, sala de leitura. Paço das Artes, São Paulo, BR, 2014. (texto de exposição)

Paulo Miyada. É o ladrão quem faz a oportunidade. Art Book, Menard Editions, 2014. (capítulo de livro)

Paulo Kühl. Autoria despersonalizada. Art Book, Menard Editions, 2014. (capítulo de livro)

Joseph Imorde. Pensamento enciclopédico. Art Book, Menard Editions, 2014. (capítulo de livro)

Paula Borghi. A imagem do outro. Art Book, Menard Editions, 2014. (capítulo de livro)

Tainá Azaredo. O erro como dimensão histórica. Art Book, Menard Editions, 2014. (capítulo de livro)

Ananda Carvalho. A questão que permanece: considerações sobre um debate. Art Book, Menard Editions, 2014. (capítulo de livro)

Camila Belchior. Trabalho em curso. Art Book, Menard Editions, 2014. (capítulo de livro)

Sérgio Tavares Filho. O artista como moldura, a arte como subarte. Art Book, Menard Editions, 2014. (capítulo de livro)

Victor da Rosa. Acertos e lacunas. Art Book, Menard Editi ons, 2014. (capítulo de livro)

Conferências, workshops etc.
Data Justice. Arts-based data activism dissecting the 'official' Art History with Gabriel Pereira (Aarhus University), Cardiff University, Cardiff, UK, 2018.


Crítica institucional expandida e histórias da arte. Curso Políticas na arte: investigação, ativismo e poéticas contemporâneas, Videobrasil, São Paulo, 2017.

A História da Arte como campo de experimentações artísticas. III Simpósio Nacional de Arte e Mídia, Alcântara, BR, 2017 (conferência de abertura)

A História da _rte: O Cenário excludente da História da Arte ensinada no Brasil. Parque Lage, Rio de Janeiro, BR, 2017.

A História da _rte excludente ensinada no Brasil: Principais Resultados e Primeiras Ações, II Encontro de Pesquisas em História da Arte, Unifesp, BR.

The History of _rt project: Deconstruction of the Art History official narrative at the entrances of museums. Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, CO, 2017.

Visitas emancipadas no Hermitage (St. Petersburg). XXIX  Simpósio da Associação Nacional de História (Anpuh), Brasília, BR, 2017.

Experiências na pintura histórica Independência ou Morte, de Pedro Américo. International Congress of Argentine Center of Investigators of Art (CAIA), Buenos Aires, AR, 2017.

Seminar Philosophy of Artistic Research: Architechtonics of Sense, University of the Arts Helsinki, FI, 2016.

Not Allowed: Filming at the National Museum of Romania. 4ª NISI MASA Experimental Workshop, Bucarest, RO, 2016. (experimenal short film festival).

Ciclo de Pesquisas, Casa Tomada, São Paulo, BR, 2016.

Autoria, apropriação e ruídos. Sesc Centro de Formação, São Paulo, BR.

Festival Internacional de Fotografia, Belo Horizonte, BR, 2016.

Art Book ou Ele pode zombar de suas ilusões, mas reproduz sua lógica - com o curador Agnaldo Farias. Goethe Institut, São Paulo, BR, 2015.

Conversas com objetos: História da Arte e Cultura material - com Gabi Ngcobo, Suely Rolnik e Claudia Mattos. Goethe Institut, São Paulo, BR, 2015.

II Seminário Internacional de Cultural Visual e História, Unicamp, BR, 2014.

This is Art Now & Art Book, Frestas Trienal de Arte, SESC Sorocaba, BR, 2014. (seminário experimental / performance)

MAC encontra os artistas - com o curador Tadeu Chiarelli. Museu de Arte Contemporânea de São Paulo, BR, 2014.

Art Book: Anedotas de artistas e clichês na Arte contemporânea, Universidade de Coimbra, PT, 2013.
Bruno Moreschi
(Maringá/São Paulo, Brasil, 1982)

Researcher and visual artist with projects that approach the system of visual arts itself, specially its physical and virtual spaces of legitimization, and focus on decoding the field, revealing its hidden procedures.

PhD researcher (Unicamp, BR) with exchange at Helsinki Art Academy, Moreschi has Art History teaching experience, with postcolonial classes and projects recognized by grants and exhibitions such as Rumos Prize, Brazilian Advanced Post-Graduate Agency and Deviant Practice 2018-2019 Van Abbemuseum.

São Paulo Museum Contemporary Art, Colombia National Museum and CA2M are some institutions with Moreschi’s works, usually in a way that problematize their collections.
 

CV

Education
2014 - current
PhD in Visual Arts. State University of Campinas (Unicamp), BR, with research at University of Arts of Helsinki, FI.
2011 - 2014
Master in Visual Arts. State University of Campinas (Unicamp), BR, with research at Coimbra University, PT.
2002 - 2006
Graduation in Communication. Federal University of Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, BR.

Awards and scholarship
2018 Deviant Practice Van Abbemuseum, NL.
2016 Rumos Itaú Cutural Award, BR.
Mobility Grant Program Institutions associated AUIP, Bogotá, CO.
2015 Marcantonio Vilaça Cultural Space Projects Award, BR.
CIMO Fellowship, University of Arts of Helsinki, FI.
2014-2017 PhD scholarship National Counsel of Technological and Scientific Development, BR.
PhD scholarship Agency for Brazilian Advanced Post-graduate Education, BR.
2013 Funarte Prize for Contemporary Art, BR.
Funarte Grant for Stimulating Visual Arts Production, BR.
2012-2014 Master Scholarship for Research of São Paulo, BR.

Selected solo exhibitions
2017
Ordenamentos. Curated by Caroline Carrion. Espaço Cultural Marcantonio Vilaça, Brasília, BR.
2016
Artist of the month. Kuva Art Academy, Helsinki, FI.
2014
Untitled: mixed media, variable dimensions. Curated by Paulo Miyada. Funarte, São Paulo, BR.
Reading room. Curated by Priscila Arantes. Paço das Artes, São Paulo, BR.
Art Book. Unicamp Art Gallery, Campinas, BR.
Em Obras. Blau Projects, São Paulo, BR.
2012
Cry. Joanina Library, Coimbra, PT.

Selected group exhibitions
2018
The Way You Read A Book Is Different To How I Tell You A Story. Jahn und Jahn Gallery, München, DE.


2017
Narrativas do Invisível / Rumos Award. Itaú Cultural, São Paulo, BR.

A originalidade da cópia. Museu Victor Meirelles, Florianópolis, BR.
The Story of how Czar Nicolas II and Magician Papus secretly conducted a spiritist seance aimed to prevent the Revolution, and failed. Curated by ArtAgainsCulture. Hiekka Art Museum, Tampere, FI.
2016
3ª Montevideo Biennale, UY.
After/Segun/Depois. Project with Cristina Garrido and Marta Ramos-Yzquierdo. Salón, Madrid, ES.
Campos de preposições. Curated by Grupo inteiro. Sesc Ipiranga, São Paulo, BR.
Festival Arte Atual - Coisas sem nome. Tomie Ohtake Institute, São Paulo, BR.
Brasil: Ficciones. Espacio Tangente, Burgos, ES.
Work - Do + Very (Anti)productive Systems. Curated by Marta Ramos-Yzquierdo.
Sempre Algo Entre nós. Curated by Galciane Neves. Sesc Belenzinho, São Paulo, BR.
2015
¿Quién enseña qué, a quién? Curated by Indisciplinados. Centro de Arte Dos de Mayo, Madrid, ES.
Projecto Multiplo #9. Taller René Portocarrero, Habana, CU.
Objeto direto. Museum of Contemporary Art of Paraná, Curitiba, BR.
Pilar gallery, São Paulo, BR.
2014
Frestas Art Triennial. Curated by Josué Mattos. Sesc Sorocaba, BR.
65º Salão Paranaense. Museum of Contemporary Art of Paraná, Curitiba, BR.
From the error. Curated by Marta Ramos Yzquierdo. Pilar gallery, São Paulo, BR.  
Unlikely. Curated by Paula Borghi. Palácio das Artes, Belo Horizonte, BR.
Program Exhibition 2014. Art Museum of Ribeirão Preto (Marp), BR.
2012
Mobile Radio. 30ª São Paulo Biennial, BR.
The Billboard Art Project. Albany, US.

Residencies
CIMO – Centre for International Mobility, Research Fellowship, Helsinki, FI. (5 months)
AUIP Program Residence. University of Coimbra, PT. (2 months)

Collections
Museum of Contemporary Art of São Paulo.
CA2M Centro de Arte Dos de Mayo.
National Museum of Colombia.
Centro Cultural São Paulo.
Museum of Contemporary Art of Paraná.
Instituto Figueiredo Ferraz, BR.

Teaching experience
Art History II. Fundação Armando Alvares Penteado (Faap), São Paulo, BR, 2017. (post-graduation)
Art History III. Art Institute, Unicamp, BR, 2016. (graduation)
Art History IV. Art Institute, Unicamp, BR, 2015. (graduation)
Art History V. Art Institute, Unicamp, BR, 2015. (graduation)
Study Group for Young Artists. Oficina Cultural Oswald Andrade, São Paulo, BR, 2013-2014.

Academic articles and other publications by the artist
The museum as an idea: the refusal to look in the Hermitage museums, St. Petersburg; and Ateneum, Helsinki. Annals of XXIII Meeting of National History Association, BR, 2017.

Map (of men) of the (white) History of (Eurocentric) Art. (Re) See art: new readings and perspectives - Annals of History Research Meeting of the Federal University of Minas Gerais, BR, 2017.

The History of _rt. Menard Editions, 2017. (editor of the pamphlet and website)

Polyphonic Encyclopedia: the construction of texts and voices in Art Book. Scriptorium, postgraduate journal of Creative Writing at PUCRS Universty, BR, 2017.

Hire a Professional: Artistic considerations and experiences on photography of artwork. World, Image, World - International Photography Festival, FIF, 2016. (book chapter)

Art Book - 50 contemporary artists. Menard Editions, 2014. (editor of the book)

Art Book: building an encyclopedia of artists. Visual culture and History, Alameda, 2014. (book chapter)

Disheveled teeth - Puzzles and clashes in the works of Tunga. Piauí magazine, 2010. (art critic for culture magazine)

The Shapeless - How Nuno Ramos became one of the most respected Brazilian artists. Piauí magazine, 2010. (art critic for culture magazine)

Texts about the artist
Caroline Carrion. Bruno Moreschi: vision and translation. Ordenamentos, Espaço Cultural Marcantonio Vilaça, Brasília, BR, 2017. (exh. cat.)

Lucila Vilela. Bruno Moreschi, author of Pierre Menard, 2017. (academic article)

Alexandra Marila. Ways of visiting Ateneum. Helsinki Art Guide, FI, 2016. (art critic)

Jaime Lauriano, Frestas - Trienal de Artes. SESC Sorocaba, São Paulo, BR, 2015. (exh. cat.)

Marta Ramos-Yzquierdo. Construction in progress, São Paulo, BR, 2015. (exh. cat.)

Priscila Arantes. Art Book, reading room and the art of creating fictional files. Paço das Artes, São Paulo, BR, 2014. (exh. cat.)

Paulo Miyada. It is the thief who makes the opportunity. Art Book, Menard Editions, 2014. (book chapter)

Paulo Kühl. Depersonalized authorship. Art Book, Menard Editions, 2014. (book chapter)

Joseph Imorde. Encyclopaedic thinking. Art Book, Menard Editions, 2014. (book chapter)

Paula Borghi. The image of the other. Art Book, Menard Editions, 2014. (book chapter)

Tainá Azaredo. Shortcoming as historic dimension. Art Book, Menard Editions, 2014. (book chapter)

Ananda Carvalho. The question that remains: an account of a debate. Art Book, Menard Editions, 2014. (book chapter)

Camila Belchior. Work in progress. Art Book, Menard Editions, 2014. (book chapter)

Sérgio Tavares Filho. The artist as a frame, Art as subartes. Art Book, Menard Editions, 2014. (book chapter)

Victor da Rosa. Discernment and shortcomings. Art Book, Menard Editions, 2014. (book chapter)

Selected Conferences, workshops etc.
Data Justice. Arts-based data activism dissecting the 'official' Art History with Gabriel Pereira (Aarhus University), Cardiff University, Cardiff, UK, 2018.




Expanded institutional critique and Art History. Course Policies in art: research, activism and contemporary poetics, Videobrasil, São Paulo, BR, 2017.

Institutional criticism, postcolonial artistic actions and ruptures in the official Art History. III National Symposium of Art and Media, Alcântara, BR, 2017 (opening conference)

The History of _rt: The Excluding Scene of Art History studied in Brazil. Parque Lage, Rio de Janeiro, BR, 2017.

The History of Excludable Art taught in Brazil: Main Results and First Actions, II Meeting of Researches in Art History, Unifesp, BR.

The History of _rt project: Deconstruction of the Art History official narrative at the entrances of museums. Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, CO, 2017.

Emancipated visits at the Hermitage (St. Petersburg). XXIX Symposium of the Brazilian National Association of History, Brasília, BR, 2017.

Defragmentation experiments in the historical painting Independência ou Morte, by Pedro Américo. International Congress of Argentine Center of Investigators of Art (CAIA), Buenos Aires, AR, 2017.

Seminar Philosophy of Artistic Research: Architechtonics of Sense, University of the Arts Helsinki, Fi, 2016.

Not Allowed: Filming at the National Museum of Romania. 4ª NISI MASA Experimental Workshop, Bucarest, RO, 2016. (experimenal short film festival).

Research Cycle, Casa Tomada, São Paulo, BR, 2016.

Authorship, appropriation and noise. Sesc Centro de Formação, São Paulo, BR.

International Photography Festival, Belo Horizonte, BR, 2016.

Art Book or It can make fun of your illusions, but reproduces its logic - with Agnaldo Farias. Goethe Institut, São Paulo, BR, 2015.

Conversations with objects: History of art and material culture - with Gabi Ngcobo, Suely Rolnik and Claudia Mattos. Goethe Institut, São Paulo, BR, 2015.

II International Seminar on Visual Culture and History: Visual Culture and Exhibition Forms, Campinas, BR, 2014.

This is Art Now & Art Book, Frestas Trienal de Arte, SESC Sorocaba, BR, 2014. (experimental seminar / performance)

MAC meets artists - with Tadeu Chiarelli. Museum of Contemporary Art of São Paulo, BR, 2014.

Art Book: Anecdotes of artists and Clichés in Contemporary Art, Coimbra University, PT, 2013.
brunomoreschi@gmail.com
Alguns dos textos do site foram escritas em conjunto com a curadora Caroline Carrion. / Some of the texts on the site were written in conjunction with curator Caroline Carrion.